”Vill leda landslaget i VM”

I ena änden en ödmjuk 39-åring med 259 allsvenska matcher i bagaget, som kan göra sin sista säsong. I andra en hungrig 15-åring som siktar på Premier League om fem år och som vill leda landslaget i VM. 

Mattias Östberg och Fabian Boström är hela seriens äldsta respektive yngsta spelare. Bloggen ringde upp de båda för att gratulera till milstolparna.


Mattias Östberg, 39 år (fyller 40 i sommar):

Position: Innermittfältare.

Moderklubb: Östansbo IS (Ludvika).

Karriärens höjdpunkt: Jag har vunnit många kval, och varit med om att ta upp lag i allsvenskan. Men det bästa är nog när Ludvika FK höll sig kvar i division 2. Jag var 17 år och avgjorde i sista minuten.

Meriter: Sammanlagt 269 allsvenska matcher i Djurgårdens IF, IFK Norrköping, GAIS och BK Häcken. Har även representerat IK Brage i Superettan.

Du är äldst av spelarna i serien – en bedrift! Så, hur känns det?

– Haha, bedrift vet jag inte. Jag kanske borde ha lagt av egentligen. När jag var 20 och spelade i Ludvika var det en som var 30, och jag tyckte att han var jävligt gammal… Skämt åsido. I bland känns det lite konstigt att vara 20 år äldre än lagkamraterna, men samtidigt är det fortfarande så roligt att spela fotboll, så det är inget jag tänker särskilt mycket på.

Du gjorde trots allt mål i 2-1-segern mot topptippade FC Stockholm senast…

– Ja, det var ju kul. Vi har en i stort sett helt ny trupp med många yngre spelare. Jag är oerhört imponerad av de yngres utveckling. Få har trott på oss under försäsongen och inför seriestarten, men vi har många väldigt bra spelare OCH är ett väldigt bra lag, vilket också har visat sig i de inledande matcherna.

Hur känns kroppen?

– Jag känner mig rätt fräsch och är hyfsat skadefri. Men man är ju mer sliten efter en match nu för tiden.

Hur länge ska du hålla på?

– Tills i morgon. Jag tar en dag i taget. Egentligen hade jag tänkt sluta efter förra säsongen, men ångrade mig i sista stund. Dessutom behöver jag hålla i gång kroppen.

Vad ska du ägna tiden åt den dagen du lägger skorna på hyllan?

– Jag har tre barn så det blir inga problem med att fylla ut tiden.



Fabian Boström, 15 år (född -01):

Position: Ytter- eller offensiv innermittfältare.

Moderklubb: Danderyds SK (men har spelat i Stocksund sen -09).

Karriärens höjdpunkt: När vi vann Gothia cup med IFK Stocksunds 00:or. Vi vann finalen mot FC Tucuman från Argentina och släppte inte in ett enda mål under hela turneringen.

Mål: Jag vill leda det svenska landslaget i en stor turnering, som VM eller EM.

Du är yngst av alla spelare i hela serien – hur känns det?

– Det känns lite kul. Men åldern är inget jag tänker på egentligen. Jag kände mig redo att ta klivet upp till seniorfotboll nu, och jag känner mig väldigt hemma i klubben.

Får du fylla vattenflaskor på träningarna?

– Haha, inte riktigt. Men jag får alltid börja som apan i mitten (”kvadraten”) varje träning, det är lite surt, men det kan jag ta.

Vad har du för mål som fotbollsspelare?

– I år förväntar jag mig att starta varje match och bidra med många poäng till laget. Om fem år spelar jag i Premier League om allt går rätt väg.

Vad tror du om era chanser i år?

– Vi vinner serien. Särskilt som FC torskade nu mot Hanviken och vi vann mot Farsta i premiären. Vi har en grym trupp och om någon blir skadad har vi många som kan spela på flera positioner.

Lämna en kommentar