Granskning: Klubbarnas kommunikationskanaler

Inspirerad av storebror Div3os-bloggen (för närvarande tyvärr på paus), och med samma bevekelsegrunder, kastade sig undertecknad ut i den djungel bloggen valt att kalla ”Klubbarnas kommunikationskanaler.”

Jag har skrattat. Jag har gråtit. 

På vissa ställen är det helt tyst. På andra skriks det med versaler så fort ena laget får inkast. 

Det är intressant, om möjligen något långsökt, att tänka sig att klubbarnas uttryck i sociala medier speglar deras… själ? Åtminstone deras form och någonstans deras målsättning. Därför är det t. ex. lite förvånande att ett lag som FoC Farsta får bottenbetyg här, med tanke på deras sportsliga rykte i årets upplaga av division 3 södra Svealand. 

Och påminner inte FC Sthlms förbehållslösa och totalt oförblommerade hyllningar av sina egna spelare de som kan tänkas ljuda inom de statligt kontrollerade medierna i Nordkorea?

Nåväl.

Här kommer del 1, de sex första lagen. Smaklig spis.

Järna SK

Hemsida

Har, likt många andra, köpt in en tjänst här. Matchrapporterna och – när de väl publiceras – inför-texterna håller oftast god kvalitet och är utförliga. Problemet är dock, särskilt under försäsongen, att rapporteringen inte sällan helt uteblir. Har en ”silly season” och ”man of the match”-flik som är bra inslag, men likt sidan i övrigt uppdateras för oregelbundet. Ett plus för bra porträttbilder på spelare, men skulle behöva fler match- och lagbilder.

Sociala medier 

Har ett twitterkonto som varvar egna små nyhetsuppdateringar kring klubben med länkar till längre texter på hemsidan. Tyvärr lite för glest mellan tweetsen. Facebookkontot verkar mest användas som informationskanal för föreningen i stort. Länkar i bland till hemsidan.

Totalbetyg 6/10

Nära en sjua, tack vare det faktum att laget trots allt finns i de flesta kanaler och att matchrapporterna är välskrivna och detaljerade. Dock för låg lägstanivå sammantaget.

Trosa Vagnhärads SK

Hemsida

Har samma tjänst som JSK. TVSK är tappra och regelbundna rapportörer här. Informationen är korrekt och relevant, men sällan mer än så. Saknar matchrapporter och mer spännande inslag än matchtrupp och resultat. Ett stort plus för liverapportering från matcher. Detta sker oftast på lagets facebooksida. 

Sociala medier

Använder som sagt Facebook för liverapportering (formatet kan förstås diskuteras, även om informationen är ovärderlig för de som inte kan vara på plats). I övrigt verkar kontot publicera ungefär samma information som på hemsidan. Har inget twitterkonto.

Totalbetyg 5/10

TVSK får godkänt. De räddas främst av liverapporteringen från matcherna. Bör skaffa ett twitterkonto och uppdatera hemsidan oftare med mer spänstiga inslag.

Enhörna IF

Även EIF använder laget.se. Eller, använder och använder – senaste publicerade artikeln är från 24 oktober 2016. De har dock uppdaterat sin till stora delar nya trupp här, vilket är ett plus. Laget verkar i stället använda Facebook för nyheter och andra typer av artiklar. Hade liverapportering där en bit in i andra halvlek i premiären borta mot Spåret, men den avbröts när Spåret rann i från målmässigt (även om den officiella förklaringen var att det blev för kallt).

Sociala medier

Här är EIF fullblodsproffs. De varvar geniala spelarintervjuer med senaste nytt om konditionen på Friluftsgårdens naturgräsmatta, alltid med bra bilder och ett skarpt och modernt uttryck. Här har alla lag i hela Sverige något att lära. Finns inte på Twitter officiellt, även om flera spelare i laget är aktiva där.

Totalbetyg 8/10

Nära en nia tack vare Facebookhanteringen. Men avsaknaden av Twitter och hemsidans skrala innehåll drar ner betyget.

FC Stockholm Internazionale

Hemsida

En av få klubbar som har en egen plattform. Snygg, lättnavigerad, informationsrik och regelbundet uppdaterad. Bäst i klassen. Tonen i många av texterna kan ta sig väl… kreativa och – faktiskt – kaxiga uttryck emellanåt, men det får gå. Klubben verkar vilja framställa sig som den coola killen i klassen, och resultaten får de ju med sig.

Sociala medier

Även här sticker FC ut. Både Facebook, Twitter och Instagram används flitigt. Liveuppdateringar och interaktion med andra användare på Twitter är ett stort plus.

Totalbetyg 9/10

FC gör en medveten och omtalad satsning uppåt i seriesystemen, och de verkar ha goda ekonomiska resurser bakom benskydden. Detta märks även på informationssidan, även om det förstås inte bara är pengar utan även förtjänstfullt arbete som ligger bakom här. En förebild i allt annat än de ibland något irriterande brösttonerna.

Konyaspor KIF

Hemsida

En informativ men ganska tunn hemsida. Skriver bra matchreferat och har en ganska överskådlig startsida med uppdaterad tabell- och matchinformation. Bör kunna höja sig några snäpp både vad gäller bredd och djup i innehållet. För få bilder.

Sociala medier

Har startat starkt med en ambitiös men något flängig liverapportering av sina matcher på Twitter. 5-sekundersklipp på ett resultatlöst anfall man egentligen skulle behöva förstoringsglas för att kunna se imponerar inte. Har ett godkänt administrerat facebookkonto.

Totalbetyg 5/10

”Konya” får godkänt. Som många andra lag kan de förstås göra mer på mediefronten, men orkar de hålla intensiteten på Twitter får betyget lov att höjas.

FoC Farsta

Hemsida

Farstas internetnärvaro lämnar mycket i övrigt att önska. Knapphändig matchinformation, tveksamt utseende och en statistikflik som inte uppdaterats ordentligt sen Nils Dacke är inget annat än underkänt. 

Sociala medier

Om möjligt ännu sämre än hemsidan. Facebookkontot har en blänkare om premiären – bakom påskbilder och information om klubbens fotbollsskola för kidsen. Ett twitterkonto existerar visserligen – och lanseras som ”Senaste nytt och roliga anekdoter” – men har sex stycken följare och inte en enda skriven tweet. Avgå, någon!

Totalbetyg 1/10

Det här är långt under underkänt. Om laget bara börjar använda kanalerna kommer förstås betyget att höjas. Se det som en utmaning. 

Hör gärna av dig, vem du än är, med synpunkter, beröm, hot eller skamliga förslag. Jag har säkert missat en hel del. Maila: division3ss@gmail.com eller hör av dig på Twitter: @div3ss.

Annonser

En reaktion till “Granskning: Klubbarnas kommunikationskanaler

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s